Історії, що живуть у горнятку: як культура споживання кави та чаю відображає зміни в суспільстві

26 листопада 2024, 12:30
Читать новость на русском
СПЕЦПРОЄКТ

Кава та чай давно стали важливою частиною культури й традицій багатьох народів. Те, як кожна країна підходить до споживання цих напоїв, відображає звичаї певної нації.

Найпоширеніші та найулюбленіші напої у світі об'єднують людство не лише завдяки своїм унікальним смакам та ароматам. Є й інші важливі фактори, повідомляє 24 Канал.

Читайте також Від шоколаду до фруктів: які закуски розкривають смак кави та чаю

Кава має особливе значення, адже є частиною соціальних традицій різних народів. Тим часом чайні ритуали показують все багатство та багатогранність чайної культури. Глибокі історичні корені можуть розповісти про звичаї та цінності цих напоїв у різних країнах.

У сучасному житті кава та чай стали засобом комунікації й відображенням суспільних трансформацій. Саме вони формують культурний код нації, об'єднуючи традиції та сучасні інновації.

Разом з українським виробником кави Gemini розповідаємо, як культура споживання кави та чаю демонструє зміни у суспільстві.

Кава і чай як соціальні ритуали різних епох

Споживання кави та чаю формувалося століттями й мало значний вплив на суспільство, культуру та навіть економіку. Традиції вживання цих напоїв відображали стиль життя та показували соціальні взаємини.

У XII столітті чай став частиною життя буддійських монахів. Вони проводили чайну церемонію, яка символізувала духовне очищення, а чаювання налаштовувало на самодисципліну. У Середньовіччі чай та кава були напоями еліти й символом статусу.

У мусульманських країнах у XVI столітті кава стала популярним напоєм, який пили для того, щоб бути бадьорими під час нічних молитов. Згодом з'явилися кав'ярні, які тоді називалися "кахве". Там проводили зустрічі для обговорення політики та літератури.

Століттям пізніше у лондонських кав'ярнях почали збиратися для ділових зустрічей та обговорень новин. Зрештою, заклади перетворилися на центр інтелектуального життя у Лондоні. А далі кав'ярневу естафету перейняли Відень, Париж та інші міста Європи. За горнятком кави та чаю люди обговорювали політику й останні новини.

Європейці також любили чаювати, тож від XVIII століття аристократія охоче збиралася випити ароматний напій та подискутувати про філософію.

Тим часом історичним японським культурним ритуалом є традиційна чайна церемонія, яка стала символом спокою та гармонії в період Едо (1603 – 1868).

У різні періоди кава та чай стали не просто напоями, а способом зв'язку та спілкування між людьми. Спершу вони відповідали за затишну атмосферу, то згодом напої стали справжньою культурною спадщиною.

Відображення класових та соціальних відмінностей у споживанні

Кава та чай у різних епохах почали відображати соціальний статус, класові поділи та навіть стиль життя.

Чай у Європу завезли португальці. У XVIII столітті він почав набувати популярності серед прошарків еліти й став символом розкоші європейської аристократії. Велика Британія закріпила чай як частину високого стилю життя. Там навіть з'явилася традиція споживання чаю о 5 вечора – five o'clock tea.

Започаткувала англійський принцип чаювання Бедфордська герцогиня Анна, яка вирішила влаштувати чаювання в один і той же час. Підкреслював статус своїх господарів чайний сервіз з порцеляни. З часом якість та види чаїв почали розділяти споживачів на класи, оскільки елітні сорти могли собі дозволити лише заможні люди.

Щодо кави, то вона була популярною у Стамбулі серед всіх верств, а це означало, що напій там став символом соціальної рівності. Кава по-турецьки об'єднувала всіх людей незалежно від їхнього соціального статусу.


Каву в Туреччині собі могли дозволити всі / Фото Shutterstock

У кав'ярнях збиралися представники всіх верств суспільства – від звичайних торговців до інтелектуалів та ремісників. Турецька кава була однаково доступною для багатих та бідних. Досі напій залишив за собою статус гостинності та соціальної єдності країни, нагадуючи про спадщину, де кожен перед кавою був рівним.

Зміна гендерних стереотипів у традиціях споживання напоїв

Напої насамперед задовольняли харчові потреби, та в певні періоди каву та чай почали ділити за гендерними ознаками, які були зумовлені соціальними уявленнями.

У Китаї ще на ранніх етапах чаювання напій асоціювався із жіночністю. Чайна церемонія в цій країні була витонченою, а деталям приділялася особлива увага, тож це уособлювало такі собі "жіночі риси".

Європейські салони пропонували жінкам чай, який асоціювався зі шляхетністю. Чаювання призводило до обговорення життєвих чи сімейних питань.

А от в мусульман каву асоціювали з чоловіками, які насолоджувалися нею та паралельно обговорювали бізнес і політику в кав'ярні. Цей напій був своєрідним символом тогочасної чоловічої влади.

У Європі у XVII – XVIII століттях у кав'ярнях також переважно збиралися чоловіки. Жінки рідко приходили в такі місця, адже їхня присутність там була викликом соціальним нормам.

Жінки у вікторіанській Англії часто збиралися на чайні зустрічі, що сприяло закріпленню чаю як "жіночого напою". Особливої популярності набули так звані чайні вечірки

У XX столітті в США кава стала напоєм активних ділових чоловіків, які вели бізнес. Вона добре заряджала енергією та стимулювала до роботи.


Кава почала всіх об'єднувати на робочих зустрічах / Фото Shutterstock

У сучасності гендерні обмеження, на щастя, зникли, а чай та кава стали універсальними для всіх. Тим часом кав'ярні залишилися улюбленим місцем для зустрічей та розмов.

Водночас у щоденний лайфстайл чай та кава, як і раніше, вписуються по-різному. Кава – це про швидкий ритм життя й енергію в роботі, а чай символізують з легкістю та турботою про здоров'я.

Сучасна культура кави та чаю: глобалізація і нові тренди

Значно вплинула на культуру споживання кави та чаю глобалізація. Це сформувало не лише новий стиль щодо цих напоїв, але й сприяло заглибленню в культурні світові традиції. Не в останню чергу доступ до інтернету та подорожі дозволили нам пізнати кавові та чайні локальні традиції різних націй.

Сьогодні великої популярності у великих містах набрала культура "coffee to-go", яка відображає швидкий темп життя мегаполіса. У наш час особливо актуальні кав'ярні третьої хвилі, які пропонують унікальні сорти кави та новий підхід до споживання.


Пити каву "на ходу" стало новим трендом / Фото Pexels

Напої стають трендами, а еволюція кавової індустрії пробуджує інтерес до нових технологій, смаків та експериментів. Гості кав'ярень традиційно замовляють американо чи лате, але не відмовляються спробувати фільтр-каву, раф чи cold brew.

Глобалізація сприяла появі новаторських напоїв, як-от японська матча чи тайванський bubble tea, які дають можливість познайомитися з цими смаками в різних куточках світу.

Тепер кава по-турецьки, італійське еспресо чи грецьке фрапе є доступними у багатьох кав'ярнях. А кавові гіганти навіть адаптовують меню для різних країн, підлаштовуючи сучасні тренди до традиційних смаків.

У США чайна культура тривалий час перебувала в тіні популярності кави, однак сьогодні переживає новий етап розвитку. У споживачів вже починає зростати інтерес до чайних церемоній й трав'яних чаїв. Американцям подобається процес приготування японської матчі, а ромашковий, імбирний та м'ятний чай обирають для себе прихильники здорового способу життя.

Великі міста почали все частіше відкривати заклади з чайними кімнатами, де можна провести церемонії й глибше пізнати чайне мистецтво. Ця популяризація призвела до зростання майстер-класів, які знайомлять споживачів із заварюванням чаю, розповідають про історію та особливості різних сортів.

Як горнятко кави чи чаю стає відображенням суспільних змін

Спільна чашка кави та чаю стала мостом, який з'єднує людей з їхнім минулим, сьогоденням та майбутнім. Ці напої міцно інтегрувалися в різні аспекти нашого життя. Спершу кава та чай були частиною соціальних традицій, а зараз еволюціонували в нашу сучасну епоху з інноваційними методами приготування та подачі.


Напої об'єднують людей / Фото Shutterstock / Фото Shutterstock

Китайські чайні церемонії відображають філософію усвідомленого життя, у Великій Британії післяобідній чай став частиною повсякденної культури, а от кава в США стала символом динамічного способу життя.

Кава та чай – потужні каталізатори соціальної взаємодії, які сприяють зв'язкам і розмовам та долають мовні та культурні бар'єри. Пропозиція випити каву чи чай – це знак гостинності й прихильності, а спільний прийом напою налагоджує зв’язки.

Вранці кава чи чай збирає за одним столом сім'ю. В обід люди вибігають на перерву випити каву з колегами, а ввечері збираються за горнятком чаю з друзями. Напої зближують споживачів, незалежно від їх соціального чи культурного походження. За всі роки кава та чай стали таким собі дзеркалом соціальних та культурних змін.

Щоб глибше зануритися в чайну та кавову культуру, рекомендуємо обрати для себе елітні чаї та свіжообсмажену каву, яку пропонує компанія Gemini. На сайті можна ознайомитися з асортиментом та віднайти свої особливі смаки.