Перші у світі кав'ярні запрацювали ще 1511 року у Мецці та Медині, й вже тоді стали місцем, де чоловіки збиралися не тільки для того, аби насолодитися смачним напоєм, зазвичай приготованим по-турецьки, але й поспілкуватися, запалити кальян, зіграти в шахи та нарди й послухати музику. Але сучасні кав'ярні разюче відрізняються від тих, які були відомі у ті часи.
Цікаво Що потрібно знати про воду для кави та чаю: ось звідки її взяти
24 Канал разом з українським виробником кави Gemini розбереться, що ж змінилося, і яких змін очікувати надалі.
Ідеальна атмосфера в кав’ярні: що у ній так приваблює?
Зараз кав'ярні відомі нам як затишне місце, де можна зібратися з друзями за чашечкою лате чи капучино, відпочити та обговорити останні новини. І явище це зовсім не нове, адже центром світського життя кав'ярні стали ще в середині 19 століття, яке вважають початком так званої "belle epoque", що з французької – "чудової доби".
І, звісно ж, їхня популярність почала впливати на те, як ці заклади виглядають. Вікна у кав'ярнях стали великими й схожими на вітрини: з одного боку, аби приваблювати нових відвідувачів, а з іншого – аби ці відвідувачі могли спостерігати за життям, що вирує навколо.
Приблизно у той самий час набули популярності літні тераси – столики виставляли перед кав'ярнею, іноді просто на вулиці, аби гості могли випити запашний напій на свіжому повітрі. Втім, звичні меблі, які використовувалися у кав'ярнях раніше, для цього не надто підходили. І саме тому на зміну їм прийшли легкі, практичні та елегантні столики і стільці. Наприклад, все ще є популярним "стілець номер 14", який створив Михаель Тонет, але зараз він більш відомий як "віденський стілець".
Віденський стілець досі можна побачити у кав'ярнях / Shuttestock
Вже тоді дизайн кав'ярень був надзвичайно важливим, але зараз, коли в одному місті їх – сотні, власники особливо уважно ставляться до кожної деталі приміщення.
Інтер'єр кав'ярні – дуже важливий / Фото Pexels
І про деякі з цих деталей можна навіть не здогадуватися, або ж просто не звертати уваги. Наприклад, клієнти точно помічають, як виглядають стільці та столи, в який колір пофарбовані стіни тощо. Але не менше враження на людей справляють і не такі помітні фактори, як-от запах.
Але не менше враження на людей справляють і не такі помітні фактори, як-от запах. Бо так приємно зайти до затишного закладу, де витає аромат кави, кориці, ванілі, свіжої випічки. Іноді запахи огортають цілу вулицю – тоді набагато більше шансів, що заклопотані перехожі або радісні туристи зупиняться й влаштують собі кавову перерву.
Окрім того, наука вже довела, що для успіху в кав'ярні потрібно вразити усі органи чуття клієнтів: не тільки смак та запах, але й слух. Саме тому у кожній кав'ярні зараз точно грає приємна музика.
Чому так подобається зустрічатися у кав’ярнях?
Популярність кави, звісно ж, вплинула й на те, що кав'ярні стали одним з найкращих місць для зустрічей. І збиралися там не тільки друзі, але й однодумці, політики, митці та… опозиціонери.
Кав'ярні на початку свого існування майже стабільно викликали невдоволення у влади. Скажімо, у Мецці намісник Хаїр бей у 16 столітті наказав закрити усі кав'ярні, спалити всі знайдені зерна та й загалом заборонив пити каву. А все через те, що відвідувачі закладів поширювали знущальні вірші про нього та вели підбурливі розмови.
Схожа ситуація сталася і в Англії в 1675 році – тоді король Карл II спробував закрити усі кав'ярні, оголосивши, що вони перетворилися на "притулок ледарів, невдоволених владою". Втім, заборона не протривала довго – обурення громадян виявилося таким сильним, що король скасував наказ через одинадцять днів – за два дні до того, як він набув чинності.
Але більш доступними для людей робітничого класу кав'ярні стали тільки у 20 столітті – тоді їх відвідували незаможні представники "вільних професій" – художники, музиканти, студенти та літератори.
Повною мірою подякувати за те, наскільки комфортними для посиденьок стали кав'ярні, варто Говарду Шульцу – спершу менеджеру, а потім й власнику компанії "Старбакс". Саме він створив концепцію "третього рідного місця" – в кав'ярнях такого типу можна було вже не просто випити кави, але й відпочити, розслабитися, провести час та навіть попрацювати.
Концепція виявилася такою популярною, що згодом її взяли на озброєння й інші мережі та окремі кав'ярні.
І тут, звісно ж, варто згадати й про ще одну важливу частину кавової культури, з якою стикалася, певно, кожна сучасна людина – "coffee-to-go", або ж кава з собою. Стала популярною вона ще в 1950-х роках, коли каву у паперових стаканчиках швидко роздавали офісним працівникам і робітникам на заводах після Другої світової війни.
Кава у паперовому стаканчику – це маркер професійної, зайнятої людини. Втім, все більше поціновувачів напою сходяться на думці, що перерва на каву у справжній чашці – це час, коли можна хоч на трохи забути про натиск цифрової культури та вічні дедлайни. А улюблений напій у порцеляні чи кераміці смакує набагато краще, ніж у стаканчику, навіть якщо не згадувати про питання екології.
Чому люди обирають кав'ярні для роботи?
Віддалена робота з часів пандемії стає тільки популярнішою, адже вона дозволяє формувати робоче середовище відповідно до власних потреб та запитів. І чимало людей виходять попрацювати в кав'ярнях, ця тенденція тільки продовжує набирати обертів.
Але чому ж кав'ярні стали такими популярними?
Перш за все, вони забезпечують гнучкість та свободу – можна обрати свій улюблений заклад та прийти до нього в будь-який час, коли він відчинений. Це дозволяє адаптувати роботу до свого найбільш продуктивного часу та найкращого настрою.
Робота у кав'ярнях – дуже популярна / Фото Pexels
Ще одна очевидна перевага роботи у кав'ярні – це зміна середовища. Дім – це місце, наповнене повсякденними турботами та великою кількістю факторів, що відволікають – галасливі сусіди, інші члени родини, домашні улюбленці, повсякденні справи тощо. Натомість кав'ярня пропонує затишний простір, де віддалені працівники можуть зосередитися на виконанні завдань.
Окрім того, сама атмосфера кав'ярні наче підштовхує до творчості та зосередженості, а для перерв на каву навіть не потрібно покидати свій столик. До речі, чимало віддалених працівників вважають, що в кафе їм працюється набагато продуктивніше, а мотивації – набагато більше. Адже присутність інших людей, що приходять у кафе з ноутбуками, створює відчуття відповідальності та надихає на подальшу роботу.
Втім, чи справді кав'ярні – це найкраще місце для роботи? Видання My Office Life вважає, що це не зовсім так. Є кілька недоліків кав'ярні для роботи, про які також варто згадати:
- Є ймовірність, що не знайдеться вільного місця. Якщо для роботи людина обирає популярні заклади, то цілком може статися так, що у годину пік усі місця будуть зайняті, й доведеться шукати іншу кав'ярню.
- Дуже багато шуму. Попри те, що кав'ярня іноді дає відволікання від домашньої атмосфери, там все-таки доволі гамірно. А для зосередженої роботи чи для робочих дзвінків це – не надто вдала обстановка.
- Незручно залишатися на цілий день. Кав'ярням зазвичай потрібний постійний потік платоспроможних клієнтів, і для того, щоб залишатися там на цілий день, доведеться постійно купувати нові напої.
Саме через те вважається, що для щоденної віддаленої праці краще підходять коворкінги, але якщо хочеться попрацювати у невимушеній, креативній атмосфері, кав'ярня все ще може стати чудовим варіантом.
Як кав'ярні зміняться у майбутньому?
Наразі світ живе в епоху кав'ярень третьої хвилі. Вони переосмислити кавове меню та зробили каву ще важливішою у житті мільйонів людей. Бо тепер похід в улюблену кав'ярню – це частина стилю життя та один з найприємніших моментів дня.
Кав'ярні третьої хвилі готують для відвідувачів різноманітну каву з якісних сортів. Люди, які приходять сюди, – не клієнти, а гості. Вони забігають по каву перед роботою. А тоді повертаються знов і знову упродовж дня – попрацювати у комфортній атмосфері, зустрітися з друзями, прийти на побачення, відсвяткувати день народження. Зараз кав'ярня – другий дім, місце безпеки та естетики.
Та, звісно ж, це не остання трансформація кав'ярень, тож спробуємо передбачити, чого варто очікувати у майбутньому.
Зараз люди надають перевагу брендам, що є екологічно відповідальними, тож все більше кав'ярень інвестуватимуть в екологічні стратегії, як-от утилізація відходів, екологічне виробництво кави тощо.
Кав'ярні будуть змінюватися в майбутньому / Фото Pexels
Експерти переконані, що майбутнє кав'ярень стоїть за створенням спільноти: не просто випадкових людей, які заходитимуть по лате чи капучино, а відданих постійних відвідувачів. Це вже – історія не лише про новий напій, а про ком'юніті. Тому тенденція індивідуального підходу лише зростатиме. Кав'ярні ставатимуть все ближчими до людей. А роль особистого бренду їхніх працівників, зокрема, барист ставатиме все ціннішою. Люди приходитимуть до людей.
Бренди, які стимулюють людський зв'язок і змушують почуватися частиною спільноти, як місцевий житель – це майбутнє,
– переконаний Нік Стоун, засновник Bluestone Lane Coffee
Також залишатиметься запит на пет-френдлі заклади, оскільки все більше людей залучають у власний лайфстайл поза домом своїх улюбленців.
Звичайно, вплив на розвиток кав'ярень матимуть й нові технології. Вже зараз у світі є заклади, де лате і капучино приносять роботи. У майбутньому плив ШІ лише зростатиме.
Але які б зміни у майбутньому не очікували на кав'ярні й кавову культуру загалом, головне, що приваблює у цих закладах, залишиться незмінним: тепла й приємна атмосфера для зустрічей та відпочинку, а також смачні напої. Зокрема, компанія Gemini вже 28 років постачає найкращі каву та чай в десятки тисяч закладів по всій Україні та пропонує напої, які створюють неповторну атмосферу улюбленої кав'ярні навіть вдома.