Якщо ви все ж хочете відкрити бізнес та не наважуєтеся робити це самостійно, є вихід – піти під парасольку більшої компанії, а значить, створити бізнес за франшизою. Про те, як це зробити, розповів юрист Олег Онищенко.
Цікаво Як позбутися бруду та бактерій з пральної машинки: прості поради, які працюють
Що таке франшиза і як вона працює
Франшиза – це фактично вхід у вже розкручену торгову мережу, і це може забезпечити вам підтримку у важливих сферах – надання впізнаваності на ринку, впровадження технологій та навчання співробітників.
Вартість такого задоволення – це одноразовий паушальний платіж, і його розмір залежить від масштабності вашого бренду; в деяких випадках франчайзери можуть взагалі обійтися від цього внеску.
З юридичної ж точки зору франчайзинг – це оренда торгової марки за визначену плату, або ж роялті. Це – щомісячний платіж за те, що ви користуєтеся франшизою.
Розробка договору франшизи – це завдання франчайзера, а завдання вас, як франчайзі – це простежити, щоб ваші інтереси були враховані та чітко прописані. В ідеалі франчайзер має:
- надати свою ТМ та усе необхідне обладнання;
- забезпечити товаром;
- допомогти підібрати та навчити персонал;
- сприяє в переговорах з орендодавцями;
- надати повний пакет інструкцій із ведення бізнесу;
- забезпечити інформаційну та консультаційну підтримку.
Які є плюси і мінуси роботи з франшизою
Головні переваги у придбанні франшизи полягають у тому, що вам не потрібно досліджувати ринок, розробляти свою концепцію бізнесу та складати бізнес-план. Та ви можете працювати із відомим брендом із хорошою репутацією і економити на рекламі.
Також робота із франшизою – це прогнозований дохід. Втім, не можна вважати, що франшиза – це абсолютно вигідний та надійний бізнес.
Як і будь-яка бізнес-модель, він має також свої недоліки, і серед них – обов'язкові щомісячні відрахування франчайзеру і постійний контроль на відповідність стандартам корпоративної мережі. І що популярніший бренд, то суворішими стають правила. А за недотримання цих стандартів навіть можуть списувати штрафи.
Підприємець повинен працювати у чітких рамках, з визначеними франчайзером постачальниками, а це значить, що ви не зможете реалізувати свої власні ідеї. Натомість власник у будь-який момент може зробити ребрендинг і розірвати договір, незалежно від успішності вашої точки.