Якщо власники кавового бізнесу забувають про сезонність, це може призвести до перевитрат чи втрати прибутку. І через це закладам потрібно навчитися використовувати кожен сезон як можливість – створювати актуальні пропозиції для клієнтів та оптимізувати запаси відповідно до попиту. А про те, як це зробити, розповідає 24 Канал разом з українським виробником кави Gemini.

Цікаво Автоматизація кавового бізнесу: що варто цифровізувати у 2025 році

Чому сезонність меню настільки важлива?

Роль сезонності у меню кав'ярні дуже важко переоцінити. Тільки якщо розуміти її значення, можна ухвалювати зважені рішення щодо того, які напої та коли додавати у меню – і, зрештою, це допоможе максимізувати успіх бізнесу.

Ось кілька переваг сезонного меню:

  • Свіжість та цікавість. Сезонні інгредієнти – корисні і смачні. Вони допоможуть підлаштуватися під мінливі смаки клієнтів. Якщо регулярно поповнювати меню цікавими сезонними продуктами, ви можете змусити клієнтів повертатися знову і знову, аби побачити, що цікавого з'явилося у вашому закладі.
  • Напої на піку свого смаку. Використання сезонних продуктів у напоях – це ідеальна можливість додати їм смаку та свіжості. До того ж ви можете скористатися доступністю та пропонувати клієнтам максимально ароматні та якісні напої.
  • Економія. Звісно ж, сезонні інгредієнти – значно дешевші, ніж несезонні, тож включення їх у меню допоможе заощадити. Так збільшиться прибутковість, а бізнес стане стійкішим.
  • Зв'язок з клієнтами. Використання сезонних інгредієнтів – це чудова можливість створити зв'язок зі своїми відвідувачами. Окрім того, змінюючи меню відповідно до сезону, ви можете залишатися в тренді та не відставати від популярних тенденцій.

Та для того, аби створити ідеальне сезонне меню, потрібно врахувати кілька важливих факторів.

Холодні та гарячі напої

Перше, що варто врахувати у сезонному меню – це попит на гарячу та холодну каву. Взимку та восени більше людей купують теплі напої. Натомість з початком весни власникам кав'ярень варто попрацювати над тим, аби додати і холодні напої до свого меню.

Важливо розуміти, коли саме починати впроваджувати сезонні позиції у своє меню. Може здатися, що найрозумніша стратегія – це просто спостерігати за погодою та підлаштовуватися під неї. Втім, це не зовсім так.

Насправді рекламувати напої потрібно вже за кілька тижнів до того, як температура справді зміниться. Наприклад, гарячі позиції варто впроваджувати вже в останні два тижні літа. Це може здатися дивним – рекламувати гарячі напої тоді, коли клієнти все ще носять шльопанці та майки. Втім, коли мовиться про маркетинг, головне тут – повторення. Якщо ви раніше розпочнете кілька креативних акцій, це допоможе захопити увагу ваших клієнтів. Так ви станете їхнім осіннім фаворитом, щойно погода зміниться.

Кавовий напій
Холодні та гарячі напої мають бути у меню / Фото Pexels

Сезонність закупівель

Сезонність кави – це термін, що використовують у галузі дистрибуції кави для опису того, коли було зібрано насіння, і вона може залежати від регіону виробництва кави. Як і решта продуктів, кава смакує найкраще, коли її споживають після збору врожаю. Помідор, з'їдений серед зими, буде зовсім не таким смачним, як зібраний з грядки влітку.

Тож і у кожної кави є сезон, коли вона найкраща на смак – і власникам кавового бізнесу варто розібратися, коли і яку каву купувати, аби заощадити гроші та отримати найбільш якісну сировину.

Та зважайте, що процеси транспортування, смаження та підготовки можуть займати деякий час, тож аби кава була в сезоні, її вживають через 3 – 6 місяців після збору. У таких країнах, як Гватемала та Гондурас, каву збирають на початку року, приблизно у лютому – березні.

Це означає, що кава з цих регіонів буде в сезоні у червні чи липні. А ось у Бразилії, найбільшому виробнику кави у світі, сезон збору врожаю припадає на період від квітня до вересня.

Крім того, варто зважати на те, що пік попиту на каву все ж припадає на холодні пори року, тож взимку потрібно закупляти більше обсмаженого зерна, а влітку – менше.

Сезонне меню та акції

Дуже часто кав'ярні та інші заклади, де продають кавові напої, використовують тенденції та тренди як частину своєї маркетингової кампанії. І сезонне меню може у цьому суттєво допомогти. Та недостатньо просто додати холодні напої в теплі пори року – потрібно попрацювати над авторськими напоями, які можна знайти тільки у вашому закладі.

Наприклад, весна зазвичай асоціюється з цвітінням та теплою погодою – і зазвичай саме ці мотиви використовують у сезонних кавових напоях цієї пори року. Ось кілька прикладів таких напоїв:

  • Лавандове лате. Це оригінальне поєднання лавандового сиропу з еспресо та парним молоком. Окрім того, можна також використати мед та сушену кулінарну лаванду.
  • Трояндове лате. До звичайного лате додають також кленовий сироп, трояндовий сироп тощо. Окрім того, можна також використовувати харчові барвники, аби надати напоєві рожевого кольору.
  • Цитрусовий Cold Brew. Цей напій допоможе відкрити нову, яскраву та енергійну сторону класичного холодного напою.

Та варто враховувати не тільки пори року, але й свята та події – наприклад, м'ята та шоколад – це популярні смаки під час різдвяного сезону, а пряні рожеві напої точно стануть популярними до Дня святого Валентина. Подумайте про додавання різних смаків та інгредієнтів – це не тільки збереже ваше меню актуальним та привабливим для клієнтів, але й допоможе підняти продажі.

Реклама у соціальних мережах

Коли ви розробляєте сезонне меню, важливо планувати усе заздалегідь. Подумайте про те, які інгредієнти будуть у сезоні, зважайте також і на смаки своєї авдиторії. Варто бути гнучкими у цьому аспектів: вам може знадобитися скоригувати меню, якщо інгредієнти стануть доступними чи недоступними, або ж якщо зміняться вподобання клієнтів.

А найкраще оцінити їх допоможе реклама у соціальних мережах – так ви не тільки повідомите про нові цікаві позиції, але й зможете зібрати відгуки про них у людей.

Кава на столі
Соціальні мережі дуже важливі для успіху кав'ярні / Фото Pexels

Підготовка персоналу

Та для того, аби сезонне меню працювало якнайкраще, ви маєте заздалегідь подбати про те, що персонал готовий не тільки до змін у темпах обслуговування залежно від сезону, але й до зміни складу замовлень.

Коли клієнти приходять до кав'ярні, вони очікують постійного смаку улюблених напоїв, і тому надзвичайно важливо, аби бариста знали точні пропорції та технології приготування кожної позиції сезонного меню.

Досягнути цього можна за допомогою навчання та тренінгів для бариста – вони допомагають підтримувати майстерність персоналу на належному рівні та переконатися, що відвідувачі повертатимуться до кав'ярні знову і знову.

Отож, додавання сезонності до меню вашої кав'ярні може стати потужним способом зберегти меню цікавим та свіжим, заощадити гроші та скористатися наявністю сезонних інгредієнтів. А найкращі сорти сезонної кави може запропонувати український виробник Gemini.